Luceberthuis

Vanaf 2015 biedt de stichting het voormalig atelier van Lucebert aan  als Artist in Residence. Momenteel werkt Janne Schipper in het huis. Zij is geselecteerd uit de kunstenaars van de expositie “De nieuwe lichting” bij museum Kranenburgh in Bergen. Kunstenaars die eerder in het huis verbleven zijn Sebastiaan Schlicher, Frederique Bergholtz, Arjan van Helmond, Peggy Franck, Frederique van Rijn en Bojan Fajfric in het Luceberthuis.

Het Luceberthuis beschikt over een groot woonhuis en atelier (ca. 300 m2). Het is volledig ingericht en beschikt over alle voorzieningen. Het grote en hoge atelier van Lucebert is in oorspronkelijk staat en heeft lichtinval van boven af. Het ligt in een kleine woonwijk aan de rand van het centrum van Bergen. Bergen heeft een rijke historie als kunstenaarsdorp, waar o.a. de kunstenaars Leo Gestel, Charley Toorop, Edgar Fernhout en David Kouwenaar werkten. Het woonhuis van de schrijver Roland Holst wordt als artist-in-residence beschikbaar gesteld door het Letterenfonds.

De stichting is op zoek naar beeldend kunstenaars waarvan de werkpraktijk aansluit bij het profiel van het Luceberthuis. Daarbij wordt in eerste instantie gedacht aan kunstenaars die werken vanuit een relatie tussen beeldende kunst en literatuur, beeld en taal. Kunstenaars die grenzen opzoeken en cross-over werken in verschillende disciplines worden  uitgenodigd om een voorstel in te dienen. Voor meer informatie over aanmelding kunt u mailen naar info@lucebertstichting.nl .

NIEUWS

Presentatie Janne Schipper in het Luceberthuis : In De Geest Van

De dit jaar aan de KABK te Den Haag afgestudeerde kunstenaar Janne Schipper kreeg de mogelijkheid van midden oktober tot begin december te verblijven in het Luceberthuis in Bergen. De aangeboden residency sloot naadloos aan op de groepstentoonstelling De Nieuwe Lichting in museum Kranenburgh, waar zij onderdeel van was in oktober. In deze maanden heeft Janne Schipper zich voornamelijk verdiept in tekst en fotografie, waarbij de ruimte waarin tijd zich op- en afwikkelt als beginpunt werd genomen.

“Ook ik kan mijn eigen gestorven ik tegenkomen. Daar waar ik was, waar mijn lichaam elke             dag fietste, zie ik de sporen van mijn vergane aanwezigheid”.

Deze kleine tentoonstelling zal naast het werk van Janne Schipper ook het werk van andere kunstenaars exposeren, die tijdens haar verblijf eveneens gebruik hebben gemaakt van het atelier en het woonhuis.

Tijd die strekt zich uit

Toen is nog nu

Nu is ook toen

9 december 2018 – 17:00u – 21:00u

Zahar Bondar (RU) Gideon Oosten (NL) Mirjam Ravier (NL) Andreas Sahl Andersen (DK) Janne Schipper (NL) Rafael Vazilyev (RU) Sasha Zalivako (RU)

In verband met beperkte capaciteit willen we u vragen om u via deze link aan te melden.

Sebastiaan Schlicher in het Luceberthuis

Op zondag 24 juni 2018 vindt er een bijzondere middag met Sebastiaan Schlicher in het Luceberthuis plaats. Met steun van het Mondriaan Fonds werkt en woont Sebastiaan Schlicher sinds februari 2018 in het Luceberthuis. De Lucebert Stichting biedt hedendaagse kunstenaars de mogelijkheid een periode te werken en te verblijven in de voormalige atelierwoning van Lucebert in Bergen.

Deze middag biedt een blik in het werkproces van Sebastiaan Schlicher in het Luceberthuis. In gesprek met kunstjournalist Edo Dijksterhuis zal hij zijn ervaring in het atelier en recente ontwikkelingen in zijn werk toelichten. De afgelopen maanden experimenteerde hij met video, maakte hij tekeningen en repeteerde hij met zijn geluidscollectief Amerikan Teenager. Zij werkten in het Luceberthuis aan een speciale vinyl-editie voor de Vrienden van het Luceberthuis en zullen deze op 24 juni presenteren met een live performance.

In verband met beperkte capaciteit willen we u vragen om u via deze link aan te melden. Of te mailen naar info@lucebertstichting.nl

Aanvraag Mondriaan fonds 2018

Het Mondriaan Fonds ondersteunt voor 2018 één werkperiode van zes maanden voor een beeldend kunstenaar bij het Luceberthuis, van 1 februari t/m 31 juli.

De deadline voor het indienen van een aanvraag is vrijdag 14 juli 2017. Kijk voor meer informatie op de website van Het Mondriaan Fonds.

Presentatie Peggy Franck

Op 23 en 24 januari is het Luceberthuis te bezoeken.

Van 12:00 – 17:00 is het werk  dat Peggy Franck tijdens haar verblijf in het Luceberthuis maakte te bezichtigen in het atelier.

_DSC7556

_DSC7539